Jak se vaří poezie

S Timem Postovitem se někteří naši žáci měli možnost seznámit během literárního workshopu, který se uskutečnil v listopadu loňského roku, a sice v rámci projektu Učme se číst, čtením se učme. Tři dny po sobě se společně věnovali poezii vázané na Prahu a také se zabývali slam poetry. Ta získává na popularitě zejména u mladší generace. A protože Tim patří mezi naše nejlepší slamery, mohli se účastníci workshopu dozvědět nejen obecné informace o novém performativně-literárním žánru, ale také sdílet osobní zkušenost s psaním slamu i samotným vystupováním před publikem.
Na základě kladných ohlasů jsme se rozhodli uskutečnit samostatný workshop s tématem slam poetry, na který jsme přizvali žáky 1.B a zároveň i klienty Centra RoSa. Akce se uskutečnila 15. dubna 2019. Těm, kteří o slam poetry nic nevěděli, byla určena úvodní přednáška s video ukázkami a teprve pak jsme přistoupili k samotné tvorbě.
Ačkoliv Timem připravené aktivity mohly zdánlivě vypadat jen jako „takové hraní“, měly v procesu tvorby své opodstatněné místo. Jejich smyslem bylo probuzení fantazie, navození tvůrčí atmosféry a odstranění ostychu. A to se zadařilo! Hned několik žáků sklidilo obdiv a potlesk za improvizaci. Rekvizita v podobě dřevěného slona ze Srí Lanky se stala podnětem pro rozmanité mluvené projevy. Někdo dokázal v jedné minutě vytvořit poutavý příběh, jiný vážně přemítal o osudu a potřebách živého tvora (a tedy i sebe sama!) a někdo svým komediantstvím rozesmál celý sál. K psaní haiku jsme hledali inspiraci ve výhledu z okna sálu. Další nápady mohly přijít třeba při promítání fotek.
Teprve když jsme byli plni podnětů a měli jsme v zásobě několik vydařených slovních obratů, byl čas na psaní básně. A aby nám to Tim usnadnil, dostali jsme k ruce recept jako z kuchařky. Největším problémem byl bod číslo 3, a sice škrtání. „Tolik práce nás to stálo, a teď se máme zbavovat slov?“ A proč by ne? Vždyť ani pokrm, v němž je toho příliš mnoho, se nemůže vyrovnat tomu, jehož chutě jsou vyvážené a střídmé. Nebo máte jiný názor? Pokud ne, pusťte se i vy s námi do vaření. Zde je Timův návod:
• Připrav si ingredience
• Nahlas si přivoň k hrnci
• Zbav se pěny
• Nahlas si přivoň k hrnci
• Dosol směs
• Servíruj

Pavlína Vočková a Dagmar Kuželová

Čtyři ukázky z kuchařského umění žáků 1.B:

Rackové letí
Nad městem prastarým
Pozorují je děti
Větvičky praskají
Zachytit okamžik se snažím
Uchopit dobře jednu chvíli
Co když to pokazím
Co se pak uděje s nimi
Mžiknutím oka je vše pryč
Jedna vteřina stačí ke zmaření
Tíha tohoto je jako bič
Nic lepšího, než zachycené chvilky není

XXX
V rozklepané ruce držel tužku,
v srdci poslední špetku lásky
Hleděl na racka, jak přelétá řeku,
Vzpomínal na letní dny, na paprsky dlouhé, jako pásky.

Nezbylo mu nic,
seděl na okraji mostu,
a jen se díval do ulic.

Sepisoval báseň svou poslední,
ať vzpomene si na ni každý, kdo stejně jako on, osud už nezmění.

Roztáhl křídla, jako pták,
před chvílí tu seděl,
a teď je z něj vrak.

XXX
Vidím fotku,
které táhne na sto
vidím Prahu,
krásné staré město.

Vidím racky, létají
pod nima řeka
ve které labutě plavají
moc spolu neka.

Vidím budovu,
nejstarší ze všech
jak bude v důchodu
vidí už ve snech.

PAPÍROVÝ RACEK
Černošedý svět
Náplavka v mlze
Zakrývá ten krásný květ

Racek z bílého peří
Jak papír lítá nad městem
Já odháním ho známým gestem

Tak krásné a přitom tak chudé barvy
Má ten papírový racek
a jeho malý
papírový svět